“مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصمیم به گسترش ظرفیت لجستیک کانتینری به مقدار 9.5 میلیون واحد معادل TEU گرفت.”
علیاکبر صفایی اعلام کرد:
“بنادر ایران به منظور پذیرش 290 میلیون تن کالا، علاوه بر سرمایهگذاری و گسترش زیرساختهای لجستیکی خود، سرمایهگذاریهای چشمگیری در زمینه لجستیک کانتینری انجام دادهاند.”
“نتیجهی این تلاشها، ایجاد ظرفیت عملیات لجستیکی برای 8.2 میلیون واحد TEU کانتینر در سال میباشد.”
او با تأکید بر این نکته که توسعه هماهنگ و متوازن زیرساختهای فیزیکی و نرم، تأثیر قابل توجهی بر تسهیل، افزایش سرعت و ارتقاء حجم تقاضا برای حمل و نقل کالا دارد، تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران تعداد زیادی از اقدامات توسعه زیرساختهای فیزیکی را انجام داده است.
با توجه به گفتهٔ صفایی، بر اساس آمار فعلی، حجم ترانزیت از ایران حدود ۸ میلیون تن در سال است، و با افزایش این حجم به دو برابر، بنادر کشور ظرفیت بیشتری برای پذیرش بارهای ترانزیتی خواهند داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیگیری مذاکرات سه جانبه جهت تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال جنوب، تأکید کرد: در حال حاضر، ما در حال ایجاد ظرفیت سازی جامع و گسترده در این زمینه هستیم و سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات خود را برای هماهنگی و همکاری بیشتر با دولتهای هند و روسیه در این زمینه انجام میدهد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین اظهار داشت: ظرفیت اسمی بنادر شمالی ایران تقریباً ۲۸ تا ۳۰ میلیون تن است، که با توجه به حجم تجارت در خزر که تخمیناً بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن است، این امکان وجود دارد. با این حال، به منظور بهرهبرداری بهینه از این ظرفیت، نیاز به رویکرد حرفهای و کارآمد در حمل و نقل کانتینری داریم. همچنین، پایانههای کانتینری مناسبی برای این منظور در بنادر انزلی و امیرآباد ایجاد شده است.